Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta som är nästan ännu bättre...Nalle Puh

tisdag 30 mars 2010

Mat efter en GBP operation

Jag gjorde min GBP i Maj 2009. Jag vägde då 109 kg, gått ner 6 kg under Nutrilett drickandet och är 163 cm lång så mitt BMI låg på 41. Klicka och räkna ut ditt eget.
Jag har gått ner 52 kg och livet känns något "lättare". Har inte längre ont i lederna, ingen ischias och ingen hälsporre som plågar mig.

Många frågar mig hur och vad jag äter nu efter min GBP operation.
Skall nu försöka få ner en del av mina egna och andras recept för att kanske hjälpa någon på vägen. Den maten jag äter kanske inte passar andra, så ni får prova er fram.

Det jag äter får mig att må bra, andra kan dumpa( en överbelastning av socker eller fett i tarmen) och må dåligt. Så det jag lägger upp här är inte vetenskapligt utan helt av mina egan erfarenheter. Jag äter mycket frukt, grönsaker och försöker få i mig mer protein än kolhydrater.

Vad krävs för en Gastric ByPass ?
För att en gastric by-passoperation ska bli aktuell för dig måste du

•Anses vara tillräckligt frisk för att kunna genomgå operationen och inte lida av andra sjukdomar som kan försvåra återhämtningen efter operationen
•Ha ett BMI över 35
•Vara i åldersspannet 18-60 år
•Beställ tid hos din husläkare för en remiss.




Söker man på Gastric By Pass så kommer det upp mängder av sidor med information, så jag lämnar det åt er som är intresserade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar