Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta som är nästan ännu bättre...Nalle Puh

tisdag 30 mars 2010

Lax med täcke

Jag måttar aldrig mina recept så det mesta är på en höft. De flesta recepten är för 2personer, så ni får lägga till och dra ifrån som ni själva vill.

FRANSK LAX

2 skivor eller bitar lax.
1 Mix påse Findus Fransk gratäng
matolja

På påsen står det att man ska röra ner påsen innehåll med smält margarin. Det kan jag som opad äta, men alla kan inte det. Tag då istället matlagningsyoughurt eller creme fraische och rör ner påsens innehåll.

Klicka ut detta på laxen som ligger i en ungsfast form med lite olja på botten. In i ugnen 200 g i ca 15 min. Till detta gör jag pressad kokt potatis och en sås på creme fraische. Gärna också en sallad. Funkar också med lättstekt färsk bladspenat. Kan också serveras med en Hollandaisesås, som kan spetsas med lite pepparor.

Fisksås

½ dl Creme Fraische
1 msk majonäs, helst gör jag en egen.
2 msk röd rom på burk
1 msk hackad dill, funkar med fryst.
några droppar citron
salt och peppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar