Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta som är nästan ännu bättre...Nalle Puh

måndag 3 januari 2011

Tjälknöl på älg

1 kg djupfryst benfri älgstek, funkar med nötkött också.

Saltlag

1 l vatten
4 msk salt
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk torkad timjan
1/2 msk torkad rosmarin
1 tsk krossad svartpeppar
4-5 krossade enbär

Lägg steken otinad i en ugnssäker form eller liten långpanna. Ställ in formen i nedre delen av ugnen i 75°C, 8-12 tim. Jag gör det under natten.Jag vill ha steken lite rosa så jag tar ut den efter 9 timmar.

Koka upp vattnet med salt i en kastrull och ta bort från spisen. Tillsätt löken, skuren i tunna klyftor, vitlök och kryddor. Lägg ner den varma steken i lagen. Låt ligga svalt 4-5 tim. Ta upp steken och torka den lätt med hushållspapper.
Skär steken i tunna skivor.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vilken underbar blogg. Jag kommer att följa den :)
    Jag ska opereas den 16 feb så sen behöver jag inspiration. Tack för att du delar med dig!
    Kram Hanna

    SvaraRadera