Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta som är nästan ännu bättre...Nalle Puh

tisdag 18 januari 2011

Kajsa Varg gryta

Frysen är som vanligt full med mat, så nu är det dags att börja tömma den.
Hittade fläskfilé så nu puttrar det på spisen, och doften sprider sig i stugan.

Mängden kan man bestämma själv beronende på hur många man är. Jag lagar mest som oftast mat till maken och mig.

Koka ihop:
1 stor morot i bitar
4 potatisar i bitar
1 gul lök
1 burk skalade tomater
½ buljontärning

Lägg i när det är ca 5 min kvar av koktiden:

½ zuccini i bitar, bryn dessa i stekpannan
Fläskfilé i mindre bitar bryn dessa.
1 msk torkade stötta kantareller, funkar också med champinjoner

Jag kryddade med:
Hot sweet chilisås
teriykisås
sweet and hot plum sause ( finns på Thiabutik)
amerikansk grillmixkrydda
torkad basilika
torkad oregano
flingsalt
malen kryddpeppar
vitpeppar

Jag serverar den här med creme fraiche blandad med 2 pressade vitlöksklyftor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar