Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta som är nästan ännu bättre...Nalle Puh

onsdag 12 maj 2010

Har nu gjort en Moussaka

400 g köttfärs bryn
1 gul lök i bitar bryn
1 burk krossade tomater i kastrull
2 msk tomatpur´e
2 msk sweet chilisås
2 tsk malen kanel ( ett måste)
salt och vitpeppar

Koka ihop i ca 2 min

Vit sås.

stor klick margarin
4 msk vetemjöl
2½ dl matlagningsgrädde
4-5 dl mjölk
Koka ihop till en sås, inte för varm platta.

Krydda med:
salt
vitpeppar
1 tsk kryddpeppar

Tag av spisen häll ner 2 dl riven ost och vispa i 2 ägg

Stek 2 stora Aubergine i skivor

Ha lite sås på botten av formen, sedan aubergine, köttfärsåsen, aubergine och häll sedan på den vita såsen överst. In i ugnen 200 g ca 30 min. Låt Moussakan vila ca 10- 15 min innan den äts. Bäst är om man låter den vara till dagen efter, och värmer i micron. Då håller den ihop bättre. Servera med sallad och fetaost.

Vansinnigt gott

2 kommentarer:

  1. Ser super gott ut!!! Måste jag prova...

    SvaraRadera
  2. Men guuuuuuuuuuuuuuud va gott!
    Jag sitter här och är på flyt inför min op!! ;)
    Så halkar jag in här..Not good! :P
    Men denna bloggen kommer jag följa och promota ska du vet! ;)
    Tack för underbara tips och recept!!

    Kram
    Malin

    SvaraRadera